• NOORDSCHESCHUT MET BELANGRIJKE DRIEPUNTER DE WINTERSTOP IN

12 dec 2022
  • Afgelopen zaterdag werd de laatste thuiswedstrijd van het kalenderjaar 2022 gespeeld. Hekkensluiter Epe kwam op bezoek. Wie dacht dat dit een eenvoudige voetbalmiddag zou worden, kwam zowel letterlijk als figuurlijk bijna van een koude kermis thuis.
    Vanwege de winterse omstandigheden moest er noodgedwongen worden uitgeweken naar het kunstgrasveld. Voorafgaand aan de het duel werd Dennis Hooijer gehuldigd voor het feit dat hij vorige week zijn 300e wedstrijd speelde in het vlaggenschip van Noordscheschut. Ondanks de barre kou, waren er toch nog behoorlijk wat toeschouwers naar sportpark De Meulewieke toegestroomd.
    De openingsfase was voor de bezoekers uit Epe. De bezoekers probeerden voetballend hun weg te vinden op de spiegelgladde kunstgrasmat. Noordscheschut in de openingsfase duidelijk nog zoekende. Na een kleine onoplettendheid achterin was het doelman Roy Boertien die meteen goed bij de les was en redding bracht. Enkele minuten later waren de bezoekers andermaal dicht bij een treffer. Ditmaal spatte de inzet uiteen op de paal. Pas na een kwartier spelen kroop Noordscheschut langzaamaan uit zijn schulp.
    Een afstandsschot van Ramon Brakel zoefde rakelings langs de verkeerde kant van de paal. Amper een minuut later was Rijnald Vos dicht bij een treffer, maar zijn inzet van dichtbij werd geblokt.
    Deze speldenprikken bleken slechts het voorspel van een spektakelstuk welke de tot dan toe op het bot verkleumde toeschouwers te wachten stond. In de 18e minuut brak Ton Kamping met een wereldgoal de ban. Hij nam een rebound vanuit een corner ineens op zijn pantoffel en het leer sloeg weergaloos onderkant lat binnen. Wie dacht dat deze prachtige treffer de inleiding zou zijn op een enerverende voetbalmiddag, kwam bedrogen uit. Een schot van Rijnald Vos werd nog wel onschadelijk gemaakt door keeper. En een inzet van Mees Vos verdween naast. Noordscheschut op voorsprong bij rust, maar daar was dan ook alles mee gezegd.
    De tweede helft eenzelfde spelbeeld als de eerste helft. De bezoekers zeker niet minder dan de gastheren, maar tot echte mogelijkheden kwam het vooralsnog niet. Totdat het na een klein uur spelen dan toch raak was voor Epe. Vanaf de linkerkant was het Sven van Egteren die Boertien kansloos liet. Noordscheschut leek enkele minuten later bijna weer op voorsprong te komen. Een afgemeten corner van Brakel werd van dichtbij naast gekopt. Aan de andere zijde was het echter opnieuw raak voor de bezoekers. Na een ingestudeerde corner drukte Maurits de Jong doeltreffend af, vanaf de rand van het zestienmetergebied. Na deze treffer gebeurde er bar weinig. De bezoekers pakten de tijd waar het kon en Noordscheschut leek niet bij machte om het tij te keren.De wedstrijd leek op een troosteloze nederlaag af te stevenen.
    Juist toen al een flink deel van de inmiddels bijna bevroren supporters huiswaarts of richting clubgebouw keerde, kantelde de wedstrijd alsnog volledig. Een lange bal van Kamping bereikte het hoofd van de opstormende Nick Koster. Die op zijn beurt op Robin van Perziaanse wijze geniaal het speeltuig over de kansloze sluitpost kopte. Amper een minuut later werd het tij helemaal gekeerd. Waar een aanval eerst nog in de kiem leek gesmoord, was het de als stormram fungerende Robin Sikken die bij de tweede paal de 3-2 binnengleed. Wat een euforie bij de Schutters, die andermaal lieten zien over een gezonde dosis karakter en strijdlust te beschikken, wanneer het voetballend totaal niet gaat.
    De blijdschap was groot na het laatste fluitsignaal. Een belangrijke driepunter ten opzichte van de ploegen in de onderste regionen. Noordscheschut tijdens de winterstop bivakkerend op een keurige 5e stek in de 1e Klasse E. Nu de pijlen eerst gericht op het roemruchte Protos Wering Zaaltoernooi, al jarenlang een begrip in het pittoreske blauwwitte dorp.